Jumaat, 5 Jun 2020

DIY: Sinki dapur bocor



Sejak musim PKP ni, banyak masa terluang saya ada di rumah. Jadi dalam masa ini, banyak juga peralatan di rumah yang dapat diselenggarakan. Kebetulan juga banyak yang sudah sampai masa perlu ditukar. Masa masuk rumah dulu, guna barang yang kurang kualiti jadi tak sampai 5 tahun dah kena tukar.

Jadi kali ini saya tulis tentang sinki dapur yang bocor. Kali ini saya ada buat video.


Kedua-dua bahagian lubang sinki habis tertanggal. Kedua-duanya boleh tercabut keluar. Skru untuk pengikat dah hilang termasuk pedakap di bahagian bawah. Jadi dalam musim PKP ni memusing saya mencari barang spare-part. 

Lubang sinki yang dah tercabut
(Anak panah menunjukkan pelapik getah ayng biasa jadi punca bocor)

Stainless Steel
(tak tahu apa nama ni)


Akhirnya saya beli dua set stainless steel yang lebih berkualiti.

Semasa buat table top ini, kontraktor telah menyambung dengan gam semua batang paip ini. Ini menyebabkan lubang sinki (kon) di sebelah kanan tak dapat dicabut keluar. Lagipun lubang sinki yang baru saya beli ini tak sesuai dengan penyambungan yang ada sekarang. Akhirnya hampir semua batang paip perlu dibawa keluar.

Boleh tahan juga leceh baiki sinki ini. Kos baiki lebih kurang RM50. Sebabnya pilihan kedai hardware terhad. Jadi pergi kedai yang terdekat saja. Benda ad-hoc memang kos tinggi sikit sebab tak sempat nak survey. (harga lebih kurang--lupa simpan resit)

Lubang sinki ........................ RM12 x 2 = RM22
Batang Paip PVC 40mm ..... 1.5m = RM5
Pita PTFE ............................ RM0.50 x 2 = RM1.00
Gam PVC ............................ RM5.00 x 1 = RM5.00
Penyambung:
T............................................. RM2.20 x 1 = RM2.20
Siku (L) ............................... RM2.50 x 3 = RM7.50
Soket sama (terbeli).............. RM1.65 x 3 = RM4.95
Socket peyambung (benang) RM2.15 x 2 = RM4.30

Sebab ini ad-hoc dan tak planning, jadi saya buat ikut asal. Kalau tak cepat baiki, susah orang rumah nak memasak dan membasuh. Lagipun ini satu-satunya sinki di dapur jadi segala urusan dapur memang kena guna sinki ini. Nak tak nak memang kena buat cepat. Ukuran pun lebih kurang sama dengan yang asal.

Beza dengan yang lama, yang ini saya rendahkan sedikit kerana lubang sinki satu set dengan kon. Jadi set ini dan soket penyambung pvc lebih panjang/tinggi daripada set yang lama.

Pada sambungan terakhir, saya tidak gamkan batang paip supaya mudah kalau ada sebarang kerosakan pada masa akan datang.

Sambungan ini tiada perangkap sinki sebab tak terfikir nak buat masa pasang. Kemungkinan akan cuba fikirkan kalau rosak lagi.

Semoga bermanfaat.

1 ulasan:

  1. Numpang promo ya Admin^^
    ajoqq^^cc
    mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
    mari segera bergabung dengan kami... (k)
    di ajopk.com ^_~
    segera di add Whatshapp : +855969190856

    BalasPadam