Jumaat, 4 November 2016

Masalah menghantar SMS

Peringatan: Post ini dibuat pada tahun 2016. Kemungkinan cara untuk tetapkan SMSC adalah berbeza mengikut versi Android dan juga model telefon.


Selama 4 hari aku ada masalah nak hantar sms. Ingat ke handphone ada masalah sebab hanya dapat line Edge (E) saja. Tapi rupa-rupanya masa reset setting 3G, aku terpadam setting untuk SMS. Perkara mudah tapi tak perasan. Jadi kepada sesiapa yang ada masalah menghantar SMS, bolehlah cuba ini dulu.

Buka SMS dan Tekan Butang Menu (tekan lama-lama)
Tekan Short Message Services Center (SMSC)
Masukkan nombor SMS Center
Setiap telco ada nombor SMS Center yang berlainan.
Celcom : +60193900000
Maxis : +60-120000015
Digi : +60162999902
UMobile : +60181000108
TuneTalk : +60193900045
Webe/Unifi :+601110499999
OneXOX:+60193900039

86 ulasan:

  1. terbaik ar ni baru betul jwpn die , patut nk send message asyik error je ,rupa²nya no smsc tk ltk . tq bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tulis post ni sebab dulu ada masalah yang sama. Jadi saya kongsikan..

      Padam
    2. Saya mau sotp langanan iPhone

      Padam
  2. lepas ni aku boleh buat pay biling la beli barang dlm game

    BalasPadam
  3. Saya buat pun ttp sama takboleh juga. Sampai habis baki kredit saya dipotong sebab takbole stopkan langganan

    BalasPadam
  4. trbaikkk...akhirnya dpt jugak jawapannya..mksih sdh tunjuk ajar

    BalasPadam
  5. Knpa nak beli data dia blas pembelian data melebihi had maximum...bil dh byar kot

    BalasPadam
  6. Kalau line webe berapa Nomber sms central

    BalasPadam
  7. baru2 ni sy guna app Force4LTE apk...but then i x leh nk hantar msg and call..knape ye?urgent

    BalasPadam
  8. Kalau kat tunetalk no yg di masukkan brapa??

    BalasPadam
  9. hantar sms ke no mcm 32677...tak dapat...failed...kebapa???

    BalasPadam
  10. Yo thanks do kau tolong aku. Website lain serious tkle harap

    BalasPadam
  11. Alhamdulillah..Tq Sgt2 Sbb Bntu..

    BalasPadam
  12. Terima kasih atas pertolongannya,

    BalasPadam
  13. Terima kasih banyak-banyak....semoga diberi rezeki yg melimpah kpd anda kerana tolong selesaikan masalah yg sdh lama x tahu nak buat apa...tqvm

    BalasPadam
  14. Penerangan yang jelas,ringkas dan mudah difahami dan diikuti step by step sshingga menjadi...terima kasih

    BalasPadam
  15. Dh lama merana x boleh send dan reply messsage...akhirnya dpt jua jalan penyelesaian....terima kasih

    BalasPadam
  16. Cam mne nk setting untuk honor 8x ye..xdpat send msj dh lma dh

    BalasPadam
  17. Syukur alhamdulillah.. ty sgt sebab kongsi info ya.. berbulan dh xbleh sms tetiba terjumpa blog awak.. dah berjaya sms akhirnya

    BalasPadam
  18. tq, semoga anda dipermudahkan segala urusan

    BalasPadam
  19. Untuk maxis brapa number pusat perkhidmatan sy xboleh send mesej ni

    BalasPadam
  20. Maxis pnya brapa yrgent ni please

    BalasPadam
  21. Macam mana nak tekan butang menu? Saya guna telefon oppo A83. Saya buat tak boleh please someone help me

    BalasPadam
  22. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  23. Thank you. Info really helpful

    BalasPadam
  24. Line Celcom knpe ye tak boleh send sms.nombor pusat semua dh betol

    BalasPadam
  25. Salam.. Bro saya pun tetap x boleh jgk lah. Ada cara lain kah?

    BalasPadam
  26. Hantar sms tidak boleh, sms masuk pun tidak boleh, sya pakai tune talk. Sudah tukar no pusat tetap jgk tidk boleh

    BalasPadam
  27. tq bos 2 tahun x boleh hantar sms skrg dah boleh... tertinggal xcukup satu 0 upenya😂😂

    BalasPadam
  28. no message center dah betul tp still dpt error 'Invalid status' bile send to 5 digit shortcode. how to fix it?

    BalasPadam
    Balasan
    1. more info, able to received sms from shortcode but unable to send out. Just happened recently... around a month.. previously everything ok

      Padam
    2. Pakai telco apa? Ada telco yang tak support shortcode contoh macam webe (unifi).

      Padam
  29. yer sy pon nak tanya jugak telco servis YES punya nombor SMSC ape yer?..sy dah try tanya YES Care..kite mintak nombor SMSC byk pulak pusing² nyer kate phone kite x support la..bla³ n mcm² die pusing..ntah² PIC Helpline n Customer Care die pon x tau ape tu SMSC agak nyer la kot..hahaha..😄😂🤣..alih² dbagi nyer Internet APN Setting..ntah nak buat ape tah..kite bukan ade masalah internet..kite ade masalah send n receive SMS aje..tu pasal kite mintak die nombor SMSC tu..pasal kite nk try solvekn dgn settingkn scara manual..ade ke sesape antara kalian yg tau nombor SMSC telco servis YES ni yer?..mohon sharekn la yer..sesgt memerlukn..urgent..tengkiu.. 🙂

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf, tak pernah guna Yes, jadi tak dapat nak check.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Mana nk letak no smsc utk yes. Camna nak sitting tu. No smsc yes aku tau tp cari tak dpt pula nak letak smsc

      Padam
  30. Nasib baik Ade web nie selamat aq 😅 anyway thank you

    BalasPadam
  31. Saya pengguna Unifi. Masalah ini tidak selesai juga lepas saya guna cara tuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak boleh hantar sms ke? Saya guna unifi mobile juga. Cara ni kebanyakkanya untuk phone masa 2016. Jadi untuk phone-phone baru, saya tak sure caranya.

      Padam
  32. Sy pnyer line Umobile msj x bole nk balas..bole beri bntuan..tq

    BalasPadam
  33. dah tukar tp tak dpt mcg juga knp yer?? mcg to num cel oky tp to digi num fail.. x masuk kat num digi tuh?? hurmmm

    BalasPadam
  34. Tq,mesej saya sudah boleh dihantar😘

    BalasPadam
  35. Kalau lupa nombor sms macam mana😭

    BalasPadam
  36. Dah try, still xboleh😭

    BalasPadam
  37. Saya perlu membaca mesej dari Celcom bernombor +60137595036

    BalasPadam
  38. still tak dapat mcmna ni 😂

    BalasPadam