Selasa, 1 November 2016

Endomondo with Mi Band 2


Sudah ada Mi Band tetapi tiada 'continous reading'? Kalau ikutkan aplikasi Mi Fit dari Google Play Store memang tiada pilihan 'continous reading' ni. Tapi kalau muat turun Mi Fit dari Forum Xiaomi, akan ada pilihan 'Running Mode'. Versi 2.2.4

Tetapi untuk sambungan ke Endomondo ini, tak perlu gunakan Mi Fit Running Mode. Apa yang anda perlukan adalah:

Mi Fit



Aplikasi biasa dari Google Play Store. Untuk memudahkan Endomondo mengesan Mi Band 1s/2, hidupkan fungsi "Discoverable" dalam Mi Fit.

Mi Fit > Play > Discoverable > On

Tekan "Play"

Tekan "Discoverable"

Hidupkan fungsi

Mi Heart Rate


Bukan aplikasi dari Xiaomi tetapi dari 3rd party. Fungsi aplikasi ini adalah untuk mendapatkan bacaan 'heart rate' secara interval. Untuk menggunakannya amat mudah. Hanya buka aplikasi dan pilih "Connect". Pilih Mi Band 1s/2. Mi Band akan bergetar dan sentuh Mi Band anda. Di bar hijau, tekan Heart Rate dan tekan "Tap to Start". Tunggu sehingga ada bacaan "Heart Rate".

Untuk Mi Heart Rate, aplikasi percuma hanya membenarkan bacaan selama 10 minit sahaja. Jadi kepada sesiapa yang mahu mengambil bacaan lebih daripada 10 minit, perlulah membeli aplikasi premium dengan harga USD1.00 (RM4.00). Kiranya murah jugak tu jadi saya dah gunakan yang premium. Selain dari untuk menggunakan lebih dari 10 minit, amat bagus untuk "support" aplikasi begini.

Selain daripada Mi Heart Rate, terdapat juga beberapa aplikasi lain yang boleh digunapakai untuk dapatkan 'continous hear rate reading' ini seperti Mi Band Tools. Secara peribadi, saya lebih suka mengunakan Mi Band Tools sebab lebih banyak fungsi. Namun begitu, untuk tutorial kali ini, saya tunjukkan untuk Mi Heart Rate kerana lebih mudah.

Tekan "Connect"
Pilih Mi Band. (Mi band akan bergetar, sentuh Mi Band)
Tekan "Heart Rate' di bar hijau
Tekan "Tap to Start"
Tunggu sehingga ada bacaan

Endomondo


Aplikasi untuk bersukan. Saya ada cuba Runstatic PRO tetapi tidak berjaya menyambungkan dengan Mi Band. Jadi setakat ini saya tunjuk cara sambungan dengan Endomondo sahaja.

Setelah buka aplikasi Endomonodo, tekan Settings dari Menu Bar. Kemudian tekan Accessory Settings. Sila tekan Bluetooth SMART Sensors. Tekan Scan (ambil masa sedikit), kemudian pilih Mi Band. Okay... sudah berjaya sambungan Mi Band ke Endomondo.


Tekan butang (≡)
Scroll ke bawah dan tekan Settings
Tekan Accessory Settings
Tekan Bluetooth SMART Sensors
Tekan Scan (lama sedikit)
Bacaan "Heart rate" akan keluar (Ambil masa)

Di paparan utama Endomono, biasanya tidak ada ditunjukkan bacaan Heart Rate. Jadi anda perlu tekan ruangan mana anda nak tukar dan pilih antara senarai fungsi yang ada.

Terdapat banyak pilihan

Peringatan

Pastikan aplikasi Mi Heart Rate berjalan di 'background'. Jika Mi Heart Rate ini tertutup, Endomondo tidak akan dapat bacaan. Jadi anda perlu memberi "Permission" untuk Mi Heart Rate berjalan di'background'.

Untuk pengguna MIUI sahaja.

Kebenaran Autostart

Security > Permission > Autostart dan pilih Mi Heart Rate.

Kebenaran untuk "Background Running"

Settings > Battery & Performance > Manage apps battery usage > Choose > Mi Heart Rate > No restrictions

Perlu juga setkan kebenaran untuk Mi Fit dan Endomondo.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan