Jumaat, 4 November 2016

Garmin Running Clinic (Kuantan) with Allison Yee - 1st


Rasa macam baru sahaja masuk KOSRUN2016. Tak sampai 2 bulan. Jadi pengalaman masih baru dan gaya larian pun rasa macam ke laut. Cepat penat dan tak boleh pergi jauh. Jadi kebetulan dari group Whatsapp Freeletics Pahang dapat tahu ada kelas larian yang dikelolakan oleh Garmin Malaysia aku pun cuba daftar. Bayaran murah sahaja, RM22 untuk 3 kelas. Jurulatih untuk klinik ini ialah Allison Yee.

Allison Yee

Allison Yee ini ialah seorang atlit larian jarak jauh yang dibiayai oleh Garmin Malaysia. Pelajar UPM, jurusan Wood Tech. Muda lagi baru 20 tahun. Masa Uda Bridge Run 2016 baru-baru ini, beliau memenangi tempat pertama kategori wanita. Memang laju Allison Yee berlari, hampir sama dengan pelari lelaki Kenya yang ikut serta bertanding dalam Uda Bridge Run tu. Kecil molek, tapi laju...

Okay, pada 7.30 malam 2hb November 2016 lepas, bertempat di KotaSAS Kuantan, aku ikut serta klinik pertama yang diketuai oleh Allison Yee. Sampai-sampai di KotaSAS, sudah ramai yang sudah ada. Terdapat lebih kurang 30 orang peserta dari pelbagai peringkat umur dan bangsa. Yang paling muda kemungkinan 19 tahun dan yang tua mungkin 50-an. Tapi hanya aku sorang lelaki Melayu yang ada. Hu..hu.. kawan-kawan lain tak berjaya nak daftar.

Setiap peserta diberi pinjam seutas jam tangan Garmin. Ada pelbagai model dan yang aku dapat adalah Garmin Forerunner 910XT. Agak besar juga jam ini dan rasa kukuh. Tetapi sebab ruang masa yang terhad, aku tak dapat nak cuba fungsi lain jam selain 'stop watch" dan "pace". Agak sukar jugak nak guna sebab tak biasa. Sebenarnya aku 'target' untuk cuba Garmin Forerunner 225 atau 235. Nak cuba bandingkan fungsi 'heart rate' jam dengan Mi Band 2.

Larian pemanas badan
Kemudian kelas dimulakan dengan lari-lari anak sejauh 0.5km. Larian menurun bukit untuk ke tempat latihan. Agak laju juga bagi aku.

Kemudian ada diajarkan 6 latihan larian:
  1. High Knee Run (lari dengan lutut diangkat tinggi ke depan setinggi yang mampu) 
  2. High Knee Kick Run (larian high knee dan menendang ke depan) 
  3. Kicking Hand (letak tangan dibelakang dan lari sambil kenakan tumit ke tapak tangan)
  4. Jump High Knee with Hand Swing (larian high knee tetapi seperti melompat dengan tangan juga dihayun tinggi) 
  5. Side Step (ni susah nak buat dan susah nak terangkan, macam menari tango pun ada, pemain bola biasa buat) 
  6. 20x Lunges Walk (ni geng-geng Freeletics Pahang mesti tahu) 

Semua latihan larian (kecuali no. 6) dibuat sejauh 20-30m.

Interval (pusingan ke-3 atau ke-4) kena tinggal dengan marker
Akhir sekali 6 kali larian pecut 150m. Aktiviti terakhir ni peserta dibahagikan kepada 3 kumpulan dan setiap kumpulan ada 3 orang "marker". Para peserta perlu mengejar dan mengikut kelajuan "marker". Ada yang bawah 5 min/km, bawah 6 min/km dan atas 6 min/km.

Memang mencungap nak kejar. Pusingan pertama boleh lagi nak ikut, masuk yang ke-2 dah tak larat. Sampai yang ke-6 dah rasa kebas kaki. Sebabnya dah nama pun bawah 5 min/km, sekali marker pecut sampai bawah 2 min/km. Mencungap mengejar.

Pusingan ke-5, dah tertinggal jauh
Mengikut kata coach, interval ini memang kena paksa diri. Interval juga boleh buat untuk jarak ataupun masa. Boleh buat 1 minit : 1 minit, 2 minit : 1 minit ataupun 100m:100m. Kalau untuk 'endurance', kenalah kekalkan pace. Caranya? Di jam Garmin ada ditunjukkan bacaan 'pace', jadi cuba kekalkan mengikut bacaan tu. Selain itu kalau pakai aplikasi dalam handphone seperti Endomondo juga ada fungsi ini, cuma susah nak tengok handphone semasa berlari.

Ada beberapa tip lain tetapi aku kurang dengar sebab masa ni rasa macam kurang oksigen dah. Dengar tak dengar saja apa yang coach terangkan. Ini antara 'moment' yang buat aku fikir "Kenapalah buat benda ni?"

Warmin down
Acara wajib
Kelas berakhir dengan "warming down" dan sesi bergambar. 

Kesimpulannya, memang bagus kelas begini walaupun ada banyak soalan tentang teknik larian yang nak ditanya. Tetapi memandangkan kelas kali ini lebih fokus kepada pemanas badan, aku diamkan dulu. Semasa dipenghujung kelas ada berbual dengan Allison Yee tetapi masa tu memang aku sangat penat dan telinga pula berdengung. Terlalu penat dan sakit kaki.

Klinik seterunya pada 4hb Disember 2016 di Teluk Chempedak.

#garminmalaysiarunningclinic2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan