Khamis, 11 Jun 2020

Saiz plastik sampah yang sesuai


Kali ini aku buat post sampah...Ha..ha.. Sebab selalu tak ingat saiz yang sesuai untuk tong sampah kat rumah, jadi aku buat post ni.

Plastik sampah ini biasa aku beli bila teringat je. Jadi masa tu kedai mana aku pergi, kedai itulah aku akan beli. Yang merumitkan lagi, setiap kedai akan menjual mengikut jenama-jenama yang berlainan. Jenama-jenama ini pula akan memaparkan saiz mengikut standard mereka tersendiri. Kadang-kadang ada yang tulis saiz S, M, L sahaja tanpa menulis ukuran saiz dan kadang-kadang ada juga tulis dalam unit cm dan ada juga dalam unit inci.

Selalu jugak kedai yang aku selalu pergi asyik bertukar saja jenama plastik sampah yang dijual. Jadi memang selalu juga la aku teragak-agak saiz mana nak dibeli. Walaupun setiap bulan memang kena beli, aku memang selalu lupa saiz yang sesuai untuk tong sampah kat rumah aku ni. Jadi ini aku senaraikan plastik-plastik sampah yang sempat aku survey.

Tong Sampah Saiz Ukuran (cm) Ukuran (inci) Plastik

Tong sampah kecil yang biasa ada di ofis atau di dalam bilik. Yang ni senang nak pilih sebab memang kebiasaanya saiz S.
Kapasiti <8L (~2 Gelen)
Ketinggian 26-30 cm (10-12 inci)

S 48 x 53 19 x 21

Ini yang saya letak dalam rumah.
Kapasiti 50L (~10 Gelen)
Ketinggian 40-45cm (15-18inci)
M


Banyak digunakan di rumah-rumah sebelum tong sampah hijau dibekalkan oleh Alam Flora.
Kapasiti 70L (~15 Gelen)
Ketinggian 65-70cm (25-27 inci)

66 x 90 26 x 35
71 x 91 28 x 36


Saiz kecil daripada yang dibekalkan Alam Flora. Kapasiti 100L (~22 Gelen)
Ketinggian 78-80cm (30-32 inci)

L 74 x 92 29 x 36

76 x 100 30 x 39

Tong sampah yang dibekalkan Alam Flora. Kapasiti 120L (~26 Gelen)
Ketinggian 94cm (37 inci)

XL 82 x 110 32 x 43
82 x 110 32 x 43
82 x 102 32 x 40
XXL 90 x 117 35 x 46

Jadual di atas ini hanya yang aku buat sendiri, jadi bukan saiz standard untuk saiz S,M, L ataupun XL. Segala maklumat aku dapatkan dari plastik bag itu sendiri dan ukurannya aku tukar sendiri unit kalau tidak dipaparkan.

Bila dah buat senarai ni baru nampak jelas setiap jenama ada standard saiz sendiri. Saiz S senang nak kenal tapi kalau tong sampah jenis saiz M memang susah nak kenal pasti plastik yang sesuai. Macam yang aku guna di rumah, kalau beli saiz S akan terlalu kecil dan kalau beli saiz M akan jadi terlebih besar pula. Jadi biasanya aku akan terbeli yang lebih besar.

Tapi dari pengalaman, kalau tong saiz 50L macam aku ni, beli plastik sampah saiz 70L lebih sesuai. Kalau ngam-ngam asyik kena betulkan plastik je sebab selalu termasuk dalam tong sampah.

1 ulasan:

  1. AJO_QQ poker (k)
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini
    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandarQ
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    -bandar 66
    -perang baccarat (new game )
    Dapatkan Berbagai Bonus Menarik..!! :d
    PROMO MENARIK
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami
    Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu
    menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) |
    Whatshapp : +855969190856 ;-)

    BalasPadam