Rabu, 1 Julai 2020

Projek Laman Belakang (DIY Pull-Up Bar) Part 1 - Penyediaan Tapak




Tahun 2019, buang semua rumput-rumpai

2019 siap tabur pasir tetapi terbengkalai

Sejak tahun lepas, aku dah bersihkan kawasan laman belakang ini. Habis dicabut semua akar-akar pokok rumpai dengan menggali sedalam 1/2 - 1 kaki dan digantikan dengan pasir. Kemudiannya rancang untuk tanam Rumput Jepun tetapi susah nak dapatkan rumput ni di sini.

Nurseri di sini kebanyakannya hanya menjual rumput Filipa sahaja. Untuk Rumput Jepun kebiasannya kena tempah terlebih dahulu dan harga agak mahal dibandingkan dengan Sg. Buloh. Jadi memang terkandaslah projek ni sehingga PKP ni. Disebabnya banyak masa, memang semangat balik nak sambung projek tetapi kedai semua tutup pulak. Jadi banyak buat pelan sahaja.

2020 Hanya mencabut rumput liar sekali-sekala

Saiz ruang laman belakang ini ada dalam 12x18 kaki dengan lebih separuhnya telah ditanam pokok-pokok buahan dan ulam. Jadi tinggal kawasan projek dalam 5x12 kaki sahaja.

Pelan awal - Pondok Kecil dengan pull-up

Pelan awal nak buat pondok/gazebo kecil tetapi dengan kawasan yang sempit, kos yang tinggi dan memerlukan kemahiran pertukangan yang lebih tinggi, jadi tukar pelan awal ke pelan kawasan untuk beriadah. Lebih-lebih lagi aku ni suka kawasan lapang, jadi memang batal niat nak buat pondok kecil.

Pelan sekarang

Untuk minggu ini, aku hanya membuat penyediaan kawasan sahaja. Disebabkan dari pengalaman tahun lepas, pasir yang diletakkan sebelum ini kebanyakan akan berpindah ke kawasan lain semasa hujan. Kawasan juga menjadi kurang rata, jadi bata-bata diletakkan tanpa diikat simen untuk menjadikan kawasan ini rata dan sekata apabila dimasukkan pasir sekali lagi. 

Bahan yang digunakan setakat ini:
2x Kayu 2x4 inci 10 kaki panjang (RM28 sebatang)
1 liter Cat varnish (Teak) (RM27 setin)
Berus cat (RM6)
Bata 25biji (RM5~6)
Tali benang (RM2.50)
Kertas pasir

2 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  2. micro touch titanium trimmer - T-Titanium Art
    T-Titanium Art for titanium oxide T-Titanium Art. $18.99. In titanium block stock. No information is t fal titanium available titanium bolt for rocket league titanium white this page. Please wait

    BalasPadam