Khamis, 15 Jun 2017

Klinik al-Fatihah


Selain daripada belajar membaca al-Fatihah semasa mula-mula mengaji dulu, tak pernah lagi aku masuk kelas khas untuk al-Fatihah ini. Kebetulan pihak masjid ada anjuran kelas di setiap kulliyyah jadi amat rugi kalau tak ikut sekali. Lagipun Ramadhan ni selain daripada menguatkan jasmani, rohaniah kena jaga juga.


Hanya dapat rakam suara.
Dalam kelas ini, Ustaz mulakan dengan menyebut sanad dari mana beliau belajar bacaan al-Fatihah ini. Bermula dari tok guru di Mesir sehinggalah ke Nabi Muhammad S.A.W. Klinik ini lebih kepada pengetahuan asas bacaan al-Fatihah. Untuk pembetulan bacaan perlu dilakukkan secara bersemuka dengan ustaz di masjid. Jadi kena praktis dulu baru jumpa berdepan untuk memperdengarkan bacaan.

Dari klinik ini, alhamdulillah dapat tahu serba sedikit pembetulan yang perlu dibuat ketika pembacaan al-Fatihah. Memang kena sebut betul-betul setiap perkataan dengan makhraj yang betul. Dengar di dalam Youtube dengan dengar secara berdepan memang berbeza. Ada sebutan yang bila dengar secara rakaman berbeza sedikit dari secara terus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan