Rabu, 31 Mei 2017

Webe: 6 Bulan


Plan awal nak tulis pasal ni lepas 6 bulan tapi sebab rasa macam banyak pulak masalah pasal webe ni yang aku baca di Facebook, aku awalkan sebulan. Banner tulis lepas 6 bulan sebab aku malas nak edit.

Aku mula guna webe mobile ni sejak awal Januari. Ada post yang ditulis pada Februari lepas tentang masalah-masalah awal aku dengan webe ni. Antara yang aku sebut:

  1. Menggunakan Band 5 yang tidak disokong oleh semua handphone
  2. Bil yang rumit
  3. Tidak boleh hotspot
  4. Tidak boleh hantar sms short code
  5. Kelajuan dan liputan yang sepadan dengan 4G
  6. Akaun kena sekat (suspend)
Antara 5 ni, masalah 1 dan 2 yang aku rasa bukan masalah besar lagi.

Setelah aku unlock Mi Max, setakat ini tidak ada masalah aku nak gunakan 4G dengan sim card webe. Jadi bukanlah masalah utama untuk aku tetapi mungkin menjadi masalah untuk pengguna baru webe. Tetapi sejak awal tahun ni sudah banyak handphone baru yang murah sudah mula menyokong Band 5 dan webe juga sudah mula menaiktaraf infrastuktur untuk menampung band lain seperti Band 40. Untuk masalah bil pula, setelah bil pertama, pengguna hanya perlu membayar RM79 (tidak termasuk GST), tidak ada kiraan pro-rate. Jadi tidak rumit seperti bil pertama.

Komplain di Facebook

Kelajuan dan liputan

Ini sama seperti yang aku tulis sebelum ini. Ramai yang tidak berpuas hati dengan kelajuan dan liputan webe. Aku pun memang tak puas hati. Sejak kebelakangan ini, aku kerap menghadapi masalah drop speed. Kadang-kadang menjadi terlalu perlahan hingga nak buka whatapp pun message tak sampai. Walaupun pada kebiasaannya aku boleh dapat 3-4Mbps tetapi kelajuan ini jauh daripada kemampuan sebenar 4G.

Untuk liputan, aku juga menghadapi masalah. Kadang-kadang bila berjalan di bandar Kuantan, boleh pulak tetiba takde line. Kena tunggu sekejap, baru ada balik. Kerap berlaku. Nak kata masalah handphone, kedua-dua handphone yang ada di tangan menghadapai masalah yang sama. Pernah juga pergi ke Ampang atas urusan kerja, line internet dapat 3G saja dan kadang-kadang dapat signal E. yang tak best walaupun dapat 3G, tetapi kelajuan macam siput. Di harapkan pihak Webe perlu berusaha tingkatkan liputan webe.

P1 Rebranding

Ada jugak yang takut dengan Webe ni sebab Webe ni syarikat asalnya adalah P1 yang mempunyai rekod pelanggan yang amat buruk. Orang kata Webe ni salin baju jer dengan kepala yang sama.

Tapi bagi aku dan pengharapan aku sendiri, TM yang ambil alih syarikat ini tidak akan menjadikan Webe seperti P1. Kalau dibaca dari masalah-masalah P1 sebelum ini, kebanyakkan pengguna menghadapi masalah untuk 'terminate' plan. Walaupun sudah menamatkan langganan tetapi P1 masih terus caj pengguna sehingga ada yang kena bayar beribu-ribu. Bila tak bayar akan disenarai hitam dalam CTOS. Ada juga yang telah jelaskan semua bil-bil sebelum terminate tetapi tetap nama masuk CTOS.

Aku pernah menggunakan P1 tetapi mujurlah pada awalnya ada tempoh percubaan. Jadi dalam masa seminggu bila aku dapati kawasan rumah aku liputan P1 teruk, aku terus pulangkan modem dan tamatkan akaun. Dalam masa sebulan aku dapat balik duit deposit. Aku tak tahulah untuk pelanggan-pelanggan yang terkemudian, ada tak tempoh percubaan ini? Yang aku baca sebelum ini, bila dah langgan dan dapati coverage teruk, mereka tidak ada pilihan untuk tamatkan kontrak melainkan membayar denda 'early termination'. Terdapat jugak komplain tentang sambungan yang selalu terputus-putus dan juga khidmat pelanggan yang teruk. Pendek kata, ramai komplain P1 ni menipu pelanggan.

Kalau nak buat perbandingan dengan Webe, aku amat takut kalau Webe akan ikut rentak P1. Walaupun sekarang ini tidak ada kontrak, adakah polisi ni akan terus kekal? Tetapi sejak aku menjadi pelanggan streamyx untuk lebih 10 tahun ini, tidak ada lagi masalah besar yang aku hadapi. Baru-baru ini aku perlu tamatkan akaun sebab berpindah rumah. Atas budi bicara, aku tak perlu bayar penalti 'early termination' tu. Jadi kemungkinan Webe tidak seperti P1.

Memang ada komplain tentang TM ni tetapi langganlah perkhidmatan mana sekali pun, tetap akan ada yang tak berpuas hati. Masa aku pakai Celcom pun banyak juga baca orang komplain, masa guna Digi dan Maxis pun sama.

Hot spot atau tethering

Yang ini ada yang betul dan ada yang aku rasa tak patut nak komplain pun. Pada aku Webe patut benarkan hotspot tetapi dengan had.

Kenapa aku kata dengan "HAD" sebabnya pelanggan kena faham, ini adalah "mobile plan" yang dikhaskan untuk mobile phone bukannya untuk di rumah.

Kalau untuk kegunaan rumah dan "heavy downloader", silalah melanggan streamyx ke, unifi ker, maxis broadband atau apa saja pelan khusus untuk pengguna di rumah. Webe sendiri ada pelan khas walaupun terhad kepada 30Gb sahaja. Aku tak faham kenapa ada pelanggan yang berusaha gigih nak gunakan vpn atau apa cara 'backdoor' sekali pun untuk gunakan pelan ni untuk disambungkan ke PC. Unlimited bukanlah bermaksud pelanggan ada hak untuk download sesuka hati tetapi kena patuh terma dan syaratnya. Tujuannya adalah untuk memastikan semua pelanggan dapat menggunakan perkhidmatan ini dengan optimum. Tetapi bila line slow tahu nak komplain tapi cara guna dah salah.

Untuk kegunaan rumah seperti streamyx, paling murah adalah RM110 dengan kelajuan 1Mbps. Bandingkan dengan Webe (3-7 Mbps) dengan harga RM79. Kenapa Webe lebih murah? Sebabnya Webe khas untuk mobile yang penggunaan normalnya tidak setinggi PC.

Sekarang ini Webe dalam promosi 1Gb hotspot untuk 3 bulan. Jadi adakah lepas 3 bulan tidak ada hotspot percuma? Sepatutnya Webe kena benarkan pelanggan menggunakan hotspot dengan had 3-5 Gb. Sebabnya kadang-kadang memang perlu menggunakan hotspot di tempat-tempat yang tiada wifi percuma dan baru nak update anti-virus pun dah habis quota 1Gb tu. 

Akaun disekat

Hu...hu.... yang ni aku rasa nak gelak pun ada. Webe ni unlimited tetapi bersyarat. Jadi kenalah patuh syarat-syaratnya. Tak boleh nak bypass tethering, tak boleh guna webe di peranti selain dari yang boleh membuat panggilan, tak boleh nak guna secara ekstrem dan ada beberapa syarat lain yang perlu dipatuhi. Kalau nak tahu lebih lagi boleh lawat laman ini. Agreement.

Kalau nak ikutkan mudah saja. Tak perlulah nak buat benda yang salah, lepas tu bila kena sekat mula-mula nak bising. Nampak sangat kebodohan di situ. Tapi kalau setakat download kaw-kaw, aku rasa tak patut nak sekat sebab unlimited. Lagipun kalau macam aku ni bukan dapat download laju pun. Paling tinggi 6-7 Mbps saja. Biasa 3 Mbps saja. Tapi pasal kena sekat terus tanpa ada amaran ni memang sangat kejam. Sebab kalau beri amaran sekurang-kurangnya pelanggan dapat tahu apa yang boleh dan tak boleh. Kalau harap nak baca TnC memang susahlah. Lagipun ada pelanggan macam aku ni guna nombor yang dah berpuluh tahun guna jadi kena benarkanlah nak berpindah ke Telco lain. Dengar kata kena buat akun bersumpah. Makan duit jugak tu.

Kesimpulan

Di sebalik komplain-komplain yang ditulis ini, aku sebenarnya tidak menghadapi masalah besar sejak menggunakan Webe (kecuali handphone lama tak support webe). Aku rasa semuanya berbalik kepada pengharapan dan tanggapan pelanggan terhadap webe. Unlimited, jadi boleh download sepuas hati dan laju. Aku rasa mindset ni kena tukar.

Webe ini hanya salah satu daripada syarikat telekomunikasi yang ada di Malaysia. Sebelum ini tidak ada syarikat yang berani menawarkan pelan unlimited untuk pasaran mobile. Jadi bila Webe menawarkannya, mesti ada terma dan syarat. Kena ada tanggapan bahawa Webe ini bukan streamyx atau Unifi. TM menyasarkan Webe ini untuk pengguna mobile sahaja sebab mengikut kajian secara puratanya setiap pelanggan hanya memuat turun tidak lebih daripada 10Gb sebulan pun. Tetapi disebabkan Webe dipromosikan sebagai unlimited, ramai pelanggan yang meletakkan pelan Webe ini sebaris dengan servis streamyx dan unifi.

Selain itu, silalah buat aduan ke ke Webe atau ke SKMM. Setakat ini bila ada masalah Webe careline sentiasa menjawab pertanyaan aku. Walaupun jawapan utamanya hanyalah dengan 'reset setting' tetapi kira jawapan jugak tu.

2 ulasan:

  1. WEBE NI MEMANG CILAKA. DAH MASUKKAN SIM HARAM TAK ADA LINE. MENIPU PELANGGAN.

    BalasPadam
  2. Ya.. webe ni memamg jahanam. Penipu.

    BalasPadam