Selasa, 23 Mei 2017

DIY: Dip/Parallette bar


Dah lama aku nak beli dip bar tetapi bila survey di Lazada, harga lebih daripada RM100. Disebabkan bukanlah satu keperluan jadi tinggal niat saja. Terfikir juga untuk buat sendiri guna besi tetapi bila tengok harga, jauh lebih mahal dan agak rumit kerja disebabkan tidak ada peralatan. Jadi sekali lagi tinggal niat saja.

Ahad lepas aku bawa buah hati pergi jalan-jalan mencari kabinet untuk bilik. Pergi kedai Mr. DIY, jumpa push up bar murah, dalam RM20. Rupanya push bar ni dibuat dari PVC, patutla murah dan ringan. Kecik jer. Panjang dalam sejengkal dan tinggi 3-5 inci. Jadi terfikir nak buat dip bar guna paip PVC jugak.

Jadi aku terus pergi kedai hardware yang berdekatan. Tengok-tengok ada jual batang paip PVC yang tebal. Diameter 25mm, ketebalan 3.6mm. Harga sekaki RM2. Sebab secara ad hoc, aku main kira-kira dalam kepala, ambil 4 kaki. Budget tak lebih dari RM30. Selain batang PVC tu aku beli juga penyambung T, L dan penutup (stopper). Harga anggaran aku tulis di bawah. Anggaran sebab masa tanya harga satu-satu, pekerja quote harga lain tapi harga sebenar lain.

Barang yang digunakan (kecuali gam)

Barang Harga Unit Jumlah
Paip PVC 25mm, Tebal 3.6mm
RM2/kaki
4/kaki
RM8
Penyambung T
RM2
4
RM8
Penyambung L
RM1.3
4
RM5.20
Stopper
RM0.8
4
RM3.20

Jumlah keseluruhan RM24 (taukey kedai qoute harga ni). Okay la dari beratus ringgit. Itu pun aku tak survey harga di kedai lain.

Tebal 3.6 mm
Ada yang lebih tebal tetapi di kedai hardware yang aku pergi takde stok.

Separa siap
Plan asal nak buat dip bar tapi bila balik rumah tengah-tengah potong tak cukup batang paip. Dah jadi parallette bar. Bagi aku okay je sebab dengan bar ni pun boleh buat dip.

Potongan
Ukuran panjang dalam 19 inci dan tinggi hanya 6 inci. Aku dah cuba guna beberapa kali, siap berdiri atas dip bar ni. Memang kukuh. Tak nampak melentur pun bila guna. Ringan dan senang disimpan. Kemungkinan akan hanya tambah kelebaran kaki dan guna stopper yang dibeli.

Tambah lebar kaki

Bahagian Panjang Unit Jumlah
A
17 inci
1
17 inci
B
4 inci
2
8 inci
C
3 inci
4
12 inci
D (Elbow)

2
4
E (Stopper)

4
4
F (T)

2
2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan