Jumaat, 19 April 2019

Dari Postpaid ke Prepaid....


Sudah lebih 15 tahun aku guna postpaid. Bermula dari TM Touch lagi lepas tu kekal dengan Celcom sehingga Webe/Unifi Mobile. Kali ini aku nak cuba guna prepaid. Betul ke boleh jimat?

Prepaid mana? 

Post aku ni bukan nak buat perbandingan antara mana-mana telco. Sebab kalau tidak ada pengalaman guna sekurang-kurangnya 2 bulan, sukar nak beri pendapat. Disebabkan masa yang terhad, aku pilih apa yang disyorkan oleh kawan-kawan saja. Tetapi antara perkara penting yang jadi faktor untuk aku buat pilihan adalah data internet. 

Data internet

Sekarang data internet amat penting untuk mana-mana plan telefon. Kalau tak de, memang sia-sia pakai smartphone. Tetapi disebabkan aku ni dah terbiasa dimanjakan dengan plan tanpa had dari Webe, agak sukar nak cari pengganti.

Target aku bulanan RM50 saja dan kalau boleh Rm30 lebih bagus. Sebabnya dulu Rm79 dah dapat tanpa had, jadi kalau pakai prepaid tetapi masih kena bayar lebih dari itu, maka sia-sialah aku port out dari Webe.

Banyak pilihan sekarang ini tetapi secara pukul rata, RM50 hanya boleh dapat 10GB. Caj panggilan dan sms jugak tak banyak beza antara telco. Untuk panggilan tanpa had hampir semuanya untuk plan atas daripada RM50. Memang ada telco yang tak termasuk dalam kumpulan ni tetapi atas sebab-sebab tertentu, akhirnya aku pilih prepaid dari OneXOX.

OneXOX

Jadi kenapa aku pilih OneXOX? Jawapannya sebab selalu kena racun. Memang kalau dah selalu tengok iklan akan terpengaruh jugak. Sebab ada kawan-kawan yang jadi pengedar (bukan sorang dua), aku kerap terbaca dalam Whatsapp dan Facebook info pasal OneXOX ni. Jadi bila rancang nak tukar ke prepaid, OneXOX yang aku ingat dulu.

Jadi okay ke plan data internet OneXOX ni? Ha...ha... agak kecewa sedikit. Tapi bukan sebab OneXOX tak bagus tetapi aku rasa ini masalah sama untuk hampir semua plan prepaid.

Sejak aku guna postpaid.. sejak zaman Celcom lagi, aku sudah terbiasa membuat sekali saja pembayaran setiap bulan. Kalau bil RM38, memang RM38 aku akan bayar. Tak kisah untuk data internet ataupun panggilan/sms. Kebiasaannya data internet, caj panggilan dan sms sudah termasuk sekali dalam bil. Contohnya seperti plan Celcom RM38 diberikan 3GB kuota data dan dengan RM38 itu juga boleh digunakan sepenuhnya untuk panggilan/sms atau untuk tambah kuota internet. Dengan RM38 juga aku pernah beli aplikasi dalam Google Play dan bil tak pernah melebihi RM38 tu.

Berbeza dengan prepaid, aku topup RM30 dan RM30 akan hangus sebab kena langgan untuk data internet saja. Untuk panggilan atau sms, kena top up lain. Aku tak tahu lah prepaid telco lain macam mana, tetapi macam tu la prepaid OneXOX ni. Aku rasa patut setiap plan data yang ada, patut diberikan minit dan sms percuma.

Season Pass


OneXOX ni selalu buat promosi seperti di atas. Setakat 2 bulan ini promosi banyak untuk RM50 dan seperti yang aku tulis tadi, RM50 ni akan digunakan untuk langganan promosi tersebut. Kalau dalam promosi itu tak de minit percuma, maka kena tambah top up. Tetapi mujurlah pelanggan OneXOX diberikan pilihan untuk memilih Season Pass Welcome Deal 10GB+333 minit untuk RM50. Yang ini hanya sekali saja. Bulan-bulan seterusnya tak boleh ambil Season Pass ini.

Rumit


Agak rumit jugak nak faham masa mula-mula pakai. Aku ingat top up, langgan dah boleh terus guna. Rupanya kena pula hantar kod lain untuk aktifkan internet. Sudah la RM50 habis ambil Season Pass, lepas tu kena faham beza Season Pass dengan data biasa, DA dengan MA, free sms dengan sms biasa dan lain-lai lagi... Memang cerewet betul prepaid ni dan tak mudah untuk sesiapa yang baru nak guna. Orang rumah aku tersilap ambil SP 50 dengan double data tapi takde minit masa berbual. Habis bising sebab tak boleh nak buat panggilan. Mujurlah boleh kongsi masa berbual. 

Tarikh luput yang lama

Longest prepaid validity
Disebalik komplain aku kat atas tu, ada banyak juga kebaikkan guna OneXOX ni. Paling bagus tarikh luput sangat lama. Bertahun tarikh luput dia. Kalau jenis pelupa nak top up tu memang bagus la guna prepaid ni. Tak pun kalau jenis nak simpan nombor.

Bawa ke hadapan (Carry forward)

Dalam 2 bulan ni aku hanya top up sekali sahaja. Sebabnya aku tak banyak buat panggilan dan sms. Semua tu boleh bawa ke hadapan. Dengan tarikh luput yang lama, memang makan 2, 3 bulan jugak baru aku kena top up untuk tambah minit berbual. Tapi aku tak pasti berapa lama boleh cary forward ni.

Boleh berkongsi

Plan OneXOX

Aku ada 2 line untuk OneXOX ni. Satu prepaid dan satu lagi OneXOX Black. Sebab kes orang rumah teramlbil Season Pass lain, terus upgrade line dia ke OneXOX Black. Yang OneXOX Black ni tak rumit. 

OneXOX  Black ni kena bayar bulanan RM59. Ada dapat 12GB data, unlimited call dan 100 sms. Data dari OneXOX Black ni aku boleh kongsi ke line prepaid. Jadi bila line prepaid sudah nak habis data, aku boleh ambil dari line OneXOX ni. Sebenarnya boleh ambil dari mana-mana sahaja line OneXOX, tak semestinya dari Black. Memang jimat sebab tak membazir kuota data. 

Liputan luas

OneXOX ni guna liputan Celcom. Jadi di mana ada line Celcom, di situ boleh guna. Kelajuan internet pun sama. Tetapi aku tak berani nak cuba speed test selalu sebab akan makan data pulak nanti. Sekali test berpuluh MB juga dia telan. 

Pandangan setelah 2 bulan guna..

Memang pada mula penggunaan OneXOX ni agak rumit nak guna sebab OneXOX suka pecahkan data, panggilan dan sms kepada kumpulan-kumpulan lain. Tetapi dengan pecahan begini aku memang mudah nak kawal penggunaan. Sebagai contoh, untuk data internet aku tetapkan pengambilan data dari Season Pass kepada 500mb, jadi setiap habis 500mb ni, internet akan stop. Bila nak pakai lagi aku boleh ambil lagi dari Season Pass sehingga lah habis. Bagi aku ini dapat mengelakkan daripada kesilapan terguna lebih. Kuota data juga sama seperti yang terpapar di statistic data usage di smartphone. Kalau aku download 10Mb memang 10Mb yang akan kurang dari kuota.

Jadi bagi aku kalau sesiapa nak berjimat tu memang sesuailah guna OneXOX ni. Kalau ada ramai kawan-kawan yang guna lagi bagus sebab boleh berkongsi-kongsi data. Cuma aku harap OneXOX ni kena banyakkan promosi untuk nilai RM30 dengan ada tambahan minit berbual dan sms. Sebab kalau yang jenis dan berjimat ni, top up RM30 ke bawah lebih banyak digunakan. Lagi satu kena improve aplikasi MyXOX sebab antara mukanya macam half cook dan kurang profesional. 

Kalau yang memang budget plan bawah RM50 dan tak banyak pakai data memang aku syorkan plan ni.



1 ulasan:

  1. Saya ada cadangan lain untuk pilihan tuan untuk mencuba

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3054633874594980&substory_index=0&id=904026306322425

    BalasPadam