Khamis, 25 April 2019

Hypptv... playTV... Unifi..

Dulu aku pernah tulis TM dah tambah kuota dari 60GB ke 120GB. Rupa-rupanya tak betul pun. Mesti pegawai perkhidmatan di TM Point tu silap dapat info. Lepas TM mula hidupkan fungsi kuota ni, dalam masa seminggu kuota internet aku dah habis. Rasanya kalau nak kira file yang aku download tak sampai 10GB pun. Kemungkinan sebab anak-anak banyak menonton youtube dan dalam masa pengguna internet kat rumah aku ramai.

Hypptv atau playTV?

Unifi 100mbps plan

Sebelum ini aku ada langgan streamyx 8Mbps dengan Hypptv. Tetapi sebab pindah rumah, terpaksa tamatkan akaun. Jadi untuk Unifi RM79 lepas, aku kena daftar untuk akaun baru dan kemudian upgrade pulak ke pelan 100Mbps (RM129). Untuk pelan RM129 ini tidak ada TV Bundle maksudnya tidak akan dibekalkan dengan TV Box.

Unifi TV Box
Semasa aku tamatkan akaun Streamyx, aku tak perlu pulangkan TV Box jadi box ni masih aku guna sebagai android box. Walaupun spesifikasi kotak putih ni rendah, aku masih dapat memainkan video beresolusi tinggi (720p, 1080p). Kebanyakkan movies dalam simpanan juga masih dapat dimainkan dengan baik kecuali peralihan dari satu antaramuka ke antaramuka yang lain agak perlahan. Namun begitu, disebabkan kotak putih ni sudah lama tidak disambungkan ke internet jadi kotak ini selamat daripada firmware update. Aku masih dapat memuat turun aplikasi melalui Google Play.

Aplikasi HyppTV

Jadi boleh ke aku gunakan terus aplikasi HyppTV dalam kotak putih ni? Jawapannya  TIDAK BOLEH.... Memang tak dapat nak guna aplikasi HyppTV ni disebabkan akaun untuk HyppTV dan juga playTV yang didatangkan dalam pakej 100Mbps (without TV Bundle) adalah berlainan. Jadi  untuk menonton siaran Unifi TV di kotak putih ini aku kena memasang aplikasi playTV ataupun upgrade lagi ke pakej dengan TV Bundle.

playTV

Pakej yang aku dapat

Untuk upgrade dari pelan 30Mbps ke 100Mbps, technician akan datang ke rumah untuk menukar STB. Setelah siap pasang, aku terima email untuk username dan password playTV. Tetapi masalahnya bagaimana nak pasang aplikasi playTV? Dalam Google Play aplikasi ni tak dapat muat turun ke box putih ni. Jadi terpaksalah aku guna cara lain iaitu laman web alternative untuk Google Play seperti apkpure.

Username untuk akaun unifi dan playTV ada sedikit perbezaan
Setelah siap pasang dan log in aku pun cuba guna playTV. Kemungkinan aplikasi yang aku pasang ini tidak serasi dengan Android Box, playTV ini langsung tidak sesuai digunakan di kotak Hypptv ni. Remote control memang tak sesuai digunakan melainkan anda ada gunakan wireless keyboard+mouse. Nak tukar channel pun amat sukar. Jadi playTV ni aku rasa memang hanya sesuai digunakan di dalam handphone sahaja. Sepatutnya TM kena bangunkan satu aplikasi yang mesra android box. Astro substitute, memang jauh sekali.

My 2 cent

Pada mulanya dengan penambahan RM50 ni (dari pakej RM79)  aku ingat ke bolehlah untuk tamatkan langganan Astro. Tetapi malangnya tidak (walaupun rasanya akan guna Njoi sahaja selepas ini). playTV bukanlah satu aplikasi yang sesuai digunakan untuk TV. Kenapa TM tidak bekalkan sahaja akaun HyppTV untuk pengguna  pakej ini?

Penambahan kelajuan dari 30Mbps ke 100Mbps sebenarnya tidak banyak memberikan impak kepada pengguna seperti aku ni. Kemungkinan langganan ke Maxis Fiber RM89 lebih berbaloi walaupun tanpa apa-apa aplikasi TV. 

5 ulasan:

  1. Balasan
    1. Kalau lupa password playtv kena hubungi customer servis unifi dan dapatkan password baru. Mula-mula dulu saya pun lupa, lepas call CS, cepat saja selesai. Janji akaun atas nama tuan.

      Padam
  2. Tpi tv box yg tn dpt ade google play..tv box yg baru xde google play n xleh nk hack untuk tmbah google play tu.

    BalasPadam