Khamis, 16 Februari 2017

Webe: Unlimited Internet?


Seperti yang aku tulis dalam post sebelum ini, aku dah bertukar ke telco baru webe. Nak kata telco baru pun tak boleh jugak sebab asal webe ini adalah dari syarikat P1 dan telah diambil alih oleh TM. Jadi apa yang best tentang webe ni?

Unlimited Data

Betul ke unlimited? Sejak aku pakai ni memang unlimited tetapi seperti streamyx, webe juga ada "Fair Usage Policy". Untuk download peer-to-peer seperti torrent akan dihadkan dengan kelajuan 64kbps. Plan webe ini juga tak boleh nak buat hot spot jadi memang tak boleh jadikan phone sebagai modem ataupun guna sim webe di dalam usb modem.

Setakat yang aku guna, walaupun buka Youtube 3-4 jam sehari pun memang tak perlu nak fikir data habis di tengah bulan. Nak layan internet sampai lebam pun tak pe dan kalau yang ada instagram dan whatsapp yang banyak video pun ok. Jadi untuk kegunaan biasa mobile internet memang tidak ada masalah. Aku pun biasa jer layan movie dengan Kodi, memang smooth saja.

Yang menjadi masalah bila ada yang nak buat hotspot. Kalau nak Hotspot juga kena bayar RM6 (tak termasuk GST) untuk setiap 2 jam. Bagi aku ok jer sebab kalau dibenarkan hotspot pada plan webe ni, bila ramai orang pakai untuk mendonwload akan jadi seperti streamyx, line jadi congested, slow. Lagi pun pada harga RM79 sebulan dah cukup rendah untuk data unlimited ni.

Unlimited Call and SMS

Unlimited call dan sms hanya untuk ke nombor telefon yang lain. Kalau untuk 1-300, 1-700 dan nombor-nombor yang bukan nombor telefon tetap kena bayar. Jadi kalau ada yang nak call customer service seperti Astro dan TM baik call nombor 03-... daripada call hotline 1-300.... 

Unlimited sms pun sama hanya untuk nombor telefon sahaja. Kalau nombor khas seperti 1300 / 1700 / 1600 / 1MOCC akan dicas. Selain tu, webe tak support Short Code SMS. Jadi kalau nak top up Njoi macam yang pernah aku alami sebelum ini, memang tak dapat la.... Kena pakai sim card telco lain..hu..hu.. :( .

Tapi setakat untuk kegunaan biasa memang berbaloi.

Simcard webe

RM79

Bab ni memang best. Sebab sebelum ini pakai line berbayar RM80, tapi dapat 20GB jer (tak ingat berapa). Kalau sebelum ini di rumah ada line streamyx, memang tak habis 20GB tu tapi bila dah takde dan anak-anak layan youtube, kejap jer 20GB tu habis. Jadi dengan webe ni kalau paling kurang 2 jam sehari layan youtube, memang tak habis-habis.

Masalah

Band 5

Masalah utama untuk plan webe ini adalah nak dapatkan certified phone. Line LTE 4G webe menggunakan LTE Band 5. Jadi kena cari phone yang support frekuensi ini. Buat masa ini tak banyak phone yang support, hanya sedikit phone yang dapat certified dari webe. Nak tahu phone certified webe atau tak, sila lawat link ini. Certified Phone.

Mi Max aku kalau ikut dalam list itu memang ada, tapi sebab aku punya AP set, jadi memang tak unlock lagi.

Bil yang susah nak faham

Apalah motif nak buat bil komplikated macam tu.?Pengguna ni hanya faham bil RM79 (tak termasuk GST). Jadi bila bayar hanya RM79 saja. Tapi bila cukup sebulan, tengok bil sampai RM200 lebih. Memang ramai yang mengelabah.

Dari app webe self care
Aku ada 2 sim card webe jadi kalau kiraan matematik mudah RM79+RM69 = RM148 sahaja ataupun (RM156.88 termasuk GST). Ini sampai RM283.40. Itu pun dah tolak RM106 duit pendahuluan masa daftar hari tu. Jadi mana datangnya RM283.40 tu?

Ok, kepada pengguna webe jangan mengelabah. Sebenarnya untuk bil yang pertama ini kita perlu bayar untuk bulan sebelum dan bulan terkini. Macam aku register pada awal bulan Januari jadi untuk bil pertama aku perlu bayar pro-rate bulan Januari dan bil penuh untuk bulan Februari. Jadi RM63+RM79 = RM142 dan untuk satu lagi sim card RM142+RM142 = RM284 (kiraan kasar). Jumlah ini ditolak dengan RM106 duit pendahuluan jadi RM178.

Jadi nak senang faham, sebenarnya untuk bil pertama ini kena bayar untuk 2 bulan dan bil kedua dan seterusnya bayar untuk sebulan saja. Sebenarnya tidak ada istilah kena bayar dulu baru pakai sebab due date untuk bil pertama ini adalah pada penghujung bulan iaitu 28hb. Yang aku faham, kalau lewat bayar 2-3 hari dari due date masih diterima. Ada juga aku terbaca yang terlewat sebulan masih boleh guna sim card dan tidak kena denda.

Untuk dapatkan bacaan bil terperinci
Bil terperinci

Hot spot

Sebelum ini takde pun pakai hotspot tapi bila dah pakai unlimited data ni memang rasa nak pakai jer hot spot. Bagi aku hot spot ini bukanlah masalah besar sebab kalau nak tonton movie dari internet boleh saja guna fungsi Mirror Screen yang ada pada telefon. Tetapi mesti pastikan TV ada fungsi ini. Kalau takde, bolehlah beli peranti Ezcast dengan harga RM50-RM80.

Ezcast

Short Code SMS

Masalah ini baru saja aku tahu. Sebabnya aku nak top up prepaid Njoi tapi tak dapat hantar sms ke nombor 33310. Pakai phone dengan sim card lain ok jer jadi terpaksa la juga ada sim card lain. 

Kelajuan dan liputan

Speed test webe

Untuk internet 4G, kelajuan data internet webe ini adalah perlahan. Secara keseluruhannya aku dapat dalam lingkungan 4-7 Mbps sahaja. Tetapi yang peliknya, untuk upload boleh mencapai 11 Mbps.

Kelajuan 4G ini juga amat bergantung dengan liputan 4G webe. Seperti di rumah aku,  penerimaan signal tak kuat jadi kadang-kadang dapat 4G dan kadang-kadang hanya 3G. Jadi dari segi liputan 4G, webe kena luaskan lagi. 

Kesimpulan

Setelah hampir 2 bulan pakai webe, aku takde menghadapi masalah besar. Cuma sebab baru layan Njoi ni, agak sukar kalau tak boleh nak guna short code SMS. Tak nak bayar bil bulan-bulan jadi tak nak pasang Astro.  Jadi terpaksa juga ada phone dengan sim card telco lain.

Bagi aku lah... kalau anda menetap di kawasan 4G webe, memang digalakkan guna webe. Tapi disebabkan beberapa masalah di atas, kena juga ada nombor prepaid lain. :(

2 ulasan:

  1. aku puya webe 1 mbps pown xlps...aku tgk video2 org lain walaupown h+ je leh prgi 4-6 mbps malah lbih lgi..pening gak mikirnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang biasa dapat 4-5 Mbps saja tapi kalau tengok youtube atau video online takde masalah. Tapi memang kadang-kadang line akan drop sampai H+. Kalau time ni, memang buffering.

      Padam