Isnin, 10 Oktober 2016

IIUM 10km Run - Batik Edition

Posting khas untuk IIUM 10km Run - Batik Edition.
Tak sempat nak posing

Latihan
Kombinasi senaman yang kerap dan tidur yang tidak cukup memang tidak baik untuk badan. Badan rasa lemah sebab kurang waktu rehat. Sebab pada hari Ahad ada acara lain Batik Run IIUM 2016 sempena hari terbuka IIUM Kuantan Campus (#ikod2016), aku cuba buat larian latihan di awal pagi. Sabtu lepas ada buat larian percubaan 10km, tetapi tidak memuaskan jadi cuba nak biasakan diri minggu ini. Tetapi sebab kekangan masa, agak terkejar-kejar untuk dapatkan masa sejam sebelum masuk waktu kerja. Fuh...penat.

Pada hari pertama, buat 10 pusingan trek tetapi aplikasi Endomondo di handphone terpadam di pertengahan larian jadi hanya rekod 3.41 km (sepatutnya 4km lebih). Sebab tak biasa berlari di awal pagi, sepanjang hari rasa letih dan kaki lenguh. Jadi petang tak mampu nak buat senaman Freeletics 3x Morpheus.

Hari ke-2, kali ini nekad habiskan 5 km. Berlari di trek balapan memang memerlukan motivasi yang tinggi sebab cepat rasa bosan dan letih bila berulang-ulang mengelilingi trek. Dalam setiap 450 m pusingan (laluan paling luar), di 100 m terakhir aku cuba pecut dan baki 350 m akan berlari-lari anak (memang perlahan sangat). Hari ke-2 ni kaki masih lenguh tapi badan tak rasa selemah hari pertama. Jadi selepas subuh buat 3x Morpheus dan petang Aphrodite - Standard. Burpees masih lagi masalah utama.

Hari ke-3, mungkin kerana kombinasi dari hari-hari sebelum ini dan tidur agak lewat, badan rasa sangat lemah. Dapat buat 6 pusingan sahaja, betis sakit. Tapi badan tidak rasa sepenat hari-hari sebelumnya. Sebelah petang tambah lagi menu Khamis Freeletics Pahang, 2x Athena - Strength. Tapi aku buat satu-satu sebab lupa nak tetapkan pada aplikasi.

Jumaat - follow geng Freeletics Pahang buat Apollon tetapi mampu buat separuh saja sebab kesuntukan masa.

Sabtu - Fuh...Hari sukan Negara. Semata-mata nak t-shirt free (memang catik t-shirt tu), bangun awal sebab nak ikut program Euro Zumba di Mini Stadium, IIUM Kuantan. Ramai yang datang perempuan jadi yang lelaki senang dapat t-shirt. Boleh tahan jugak berpeluh.

Mega Zumba 2016
IIUM 10km Run
Akhirnya, Ahad - 10km Batik Run. Sebab takut tak terbangun, tidur tak lena. kejap-kejap terbangun. Akhirnya bangun jam 4:30. Basuh baju dulu, solat, terus pergi IIUM. 6 pagi dah terpacak di depan bangunan OCD. Memang 'nervous' semacam.

Jam 7.00, masih tak berlepas lagi. Matahari dah naik. Geng-geng FL Pahang dah berkumpul.
Bergambar dulu sebelum lari

Jam 7.22, baru berlepas. Starting di barisan depan.
Biggest mistake, bermula di hadapan.
Untuk yang baru-baru nak berlari dan 'pace' tu kurang lagi, tak payah la nak mimpi duduk di barisan depan masa nak berlepas. Sebab mental memang kena kuat duduk depan ni sebab ramai yang akan memotong. 'Pace' memang dah maintain macam biasa tapi ramai yang memotong jadi ter'saiko' diri sendiri ingat aku lari perlahan dari biasa.


Route 10.4 km
Memang slow runner jer
Biasa 'pace' bawah 8 min/km. Tapi untuk kilometer pertama terlaju sikit sampai 6:00 min/km. Jadi pancit awal. Masuk 4 km dah mula goyang sebab ramai asyik potong saja. Sampai pintu masuk IIUM memang dah penat, lepas tu route berbukit di SUKPA, pergh... memang banyak berjalan saja sampai kembali ke garisan penamat.

Kalau nak difikirkan balik, sepatutnya boleh maintain 7:00 min/km tetapi mental tak kuat. Rupa-rupanya walaupun dah ramai yang potong, masih ramai yang ada di belakang (hampir 100). Berbeza dengan KOSRun2016, aku mula di tengah-tengah jadi sebab maintain jer 'pace' biasa dan ada motivasi sikit bila dapat potong orang lain, dapat purata laju 6:50 min/km.

Tetapi bagi aku okla untuk masa ni. Baru start berlari, tunggu 6 bulan lagi.

Baru habis lari. Berpeluh-peluh.
Ni power ni.

#freeleticspahang
#iium10kmrun

Next run 8km Uda Bridge Run - 15/10/2016.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan