Selasa, 18 Oktober 2016

UDA Pekan Bridge Run 2016


Habis pun Uda Pekan Bridge Run 2016. Acara larian terakhir untuk bulan Oktober 2016. Target sebulan 1 acara sahaja. Jumlah jarak larian untuk kali ini, 8.88 km. Cantik nombor.

Kali ni memang takde training langsung, tetapi banyak berehat. Dari Rabu sampai ke Ahad tak buat workout apa-apa pun kecuali senaman ringan seperti pushups, squats dan pullups. Itu pun buat tanpa aplikasi Freeletics.

Yuran penyertaan untuk UDA Pekan Bridge Run 2016 ni hanya RM10. Dalam masa 2 hari sahaja dah tutup. Rasa rugi pulak tak masukkan nama anak-anak sekali. Boleh dapat baju cantik.

Sebab nak ke Pekan ambil 'race kit' agak jauh dan ada kekangan masa, terpaksa minta tolong Kak Nor dari geng Freeletics Pahang. Terima kasih banyak-banyak. Memang sporting habislah...

Warna "striking"

Pagi tu sebab terlewat bangun, agak lewat sampai ke Pekan. Bertolak dari rumah hampir jam 7 pagi dan sampai di Pekan jam 7.30, orang dah ramai. Tunggu sekejap, dalam jam 7.35 pagi ada senamrobik. Kali ni memang laju punya senamrobik dan agak-agak lembut sikit.... memang kekok nak buat. Jadi buat jer la yang termampu..ha..ha...


Flag off 8:05 pagi. Matahari dah terik.
Photo credit to ActionPix Malaysia
Jumlah penyertaan lebih 1000 (mengikut kata penganjur). Jadi memang ramai dan meriah. Tapi aku rasa yang datang tak sampai 1000 pun. Mungkin dalam 600-700 saja.

Kali ini masa flag off aku tak mula di hadapan. Sebab kali ini sedar diri sikit. Tapi sebab nak bergambar punya pasal, aku berdiri 2-3 barisan dari hadapan. Tepat 8:05 pagi, flag off. Dari barisan 3 di hadapan, aku terus berada di kelompok akhir peserta, tapi kali ini dah bersedia dari segi mental. Jadi, biarlah....

Memang kali ini 'aim' nak cuba kekalkan 'pace' saja. Tak kisah ramai yang memotong. Dan yang lari laju dari awal, sampai di atas jambatan (lepas 1km) aku dah berjaya pintas diorang. Memang maintain 'pace' saja.

3km pertama memang ok sebab biasa latihan di stadium selalu buat 3km ni. Lepas tu mula perlahan. Rasa penat dah mula datang. Lebih-lebih lagi matahari memang terik. Tapi sepanjang 8 km ni, aku tak berhenti kecuali untuk ambil air dan riben.

Disebabkan aku pakai baju hitam Freeletics Pahang yang lain dari peserta lain, aku ni macam jadi kayu pengukur pulak. Ada beberapa peserta yang lain akan lari laju pintas aku, lepas tu akan berjalan. Bila aku pintas balik, diorang pecut balik. Sampailah habis 8 km. Memang mental betul. Tapi maintain....

3km saja bawah 7 min/km

Route 8 km
Secara keseluruhannya sebab takde berhenti lama, aku berjaya habiskan 8 km di bawah 1 jam, 56:59 minit untuk 8 km dan 1:03:24 untuk 8.88km. Purata kelajuan pun di bawah 8 min/km. Memang lebih baik daripada IIUM Run. Lagipun 'route' kali ini landai dan tidak berbukit. Jadi bolehlah buat personal best (PB).

Disebabkan aku simpan handphone di dalam pouch, aku cuma tahu jumlah jarak lepas berhenti di garisan penamat. Kalau tahu lagi 1km lebih untuk sampai 10km, memang aku akan terus saja lari. Boleh buat PB baru untuk 10km.

Tengah tunggu politikus berucap, medal pun tak dapat lagi.

Geng Freeletics Pahang
Kalau dibandingkan dengan IIUM Run, kali ini penganjur lebih terurus. Keselamatan jalan-raya memang tip-top. Polis trafik dan petugas memang ramai. Setiap kilometer ada ditunjukkan jarak jadi memang dapat kawal masa nak rehat (slow jog). Water stop juga memang sesuai dengan tempatnya dan route pun senang. Jadi, memang terbaiklah. Tetapi sebab program ini ada melibatkan VIP (Perdana Menteri, Dato' Sri Najib Razak), pembahagian medal diberikan hampir di akhir program untuk mengelakkan peserta pulang awal. Hampir jam 11 pagi baru dapat ambil medal. Penat nak menunggu. Nasib baik Ancasa Royale ni ada pemandangan cantik. Nasib baik juga proses pembahagian medal cepat.

Ni di Finishing Line. Basah jeruk.
Photo credit to ActionPix Malaysia

Lepas ambil medal, aku terus balik. Cuaca panas sangat. Tak sempat bergambar dengan medal.

Keseluruhannya memang berpuasa hati tapi yang kurang puas hatinya, ActionPix letak harga sekeping gambar RM10. Pergh... sama harga dengan yuran penyertaan larian UDA Bridge Run 2016 ni. Patut letak jer murah-murah... kos bukan tinggi pun.

#udapekanbridgerun2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan