Jumaat, 28 Oktober 2016

Pendawaian Rumah (House Wiring) - Bahagian 2


Pendawaian asal

Kebiasaannya bila 'developer' bagi kunci rumah, kita perlu memasang 'grill' dahulu sebelum mereka arahkan 'wireman' buat pendawaian elektrik. Dan kebiasaannya juga, mereka akan memasang pendawaian yang paling minimum sebab nak jimat wayar (agak-agaknya).

Kalau ikutkan dari 'wiring' rumah aku ni, hanya 3 point untuk kipas dan paling menyedihkan hanya 2 fius atau MCB yang digunakan untuk semua 'point' (tak termasuk power point). Selain daripada ruang tamu dan ruang letak kereta, semua point menggunakan hanya satu MCB. Bermakna kalau aku nak tambah kipas untuk setiap bilik dan juga lampu tidur, memang akan melebihi dari tahap bebanan yang ditetapkan.

Dari penerangan 'wireman', sebenarnya untuk setiap MCB tu boleh menampung lebih dari tahap bebanan yang ditetapkan. Sebabnya bukan setiap masa semua lampu dan kipas dibuka serentak. Tapi untuk keselematan dan kesenangan pada masa hadapan, baik aku buat pendawaian semula.

Pendawaian asal (tak termasuk power point)
Di bawah ini gambar lampu-lampu dan kipas yang akan dipasang (dalam perancangan). Buat 'wiring' dulu, kipas dan lampu beli sikit-sikit... ikut budget.
Lampu dan kipas dalam perancangan
Pergh... bila lukis macam ini nampak banyak sangat. Dalam plan tu, 2 bilik tengah akan dibuat loteng sebagai persediaan banjir. Jadi tambahan point lampu dan kipas di 2 bilik ini. Orang rumah juga kata nak pasang lampu malap (lampu tidur) di setiap bilik tidur. Jadi kena sediakan awal-awal.

Ruang Tamu dan Bilik Tidur Utama

Ruang Tamu Tambahan

Dapur dan Ruang Belakang

Bilik-bilik Tidur dan Loteng

Banyak betul wiring yang nak kena buat. Untuk Bilik-bilik tidur tu nampak macam banyak. Kemungkinan akan dipecahkan kepada 2 bahagian.


Update: 22/11/2016

Sebab kesuntukan masa, aku cuba telefon wireman developer rumah dan minta diorang 'check' wiring yang telah diorang dibuat. Sebab ada kesilapan dari pemasangan wayar, jadi ada alasan nak contact. Bila dah jumpa, slow talk sikit tanya kenapa satu rumah tu pakai dua fius sahaja. Kira-kira point termasuk point kipas yang akan dipasang, satu fius kena tampung lebih dari 10. Kalau ikut kata wireman itu sendiri, satu fius boleh tampung 10 point, jadi aku minta secara baik supaya buat wiring semula, tambahkan fius. Alhamdulillah...wireman ni okay. Dari 2 fius untuk point lampu dan kipas, dia tambah lagi 3. Jumlah jadi 5, lagi bagus dari yang aku rancang. Untuk ruang tamu x1, bilik tidur utama dan bilik air x1, bilik tidur lain-lain x1, dapur x1 dan ruang belakang x1.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan