Selasa, 14 Jun 2016

Freeletics - Langkah seterusnya

freeletics don't quit

Masa aku mula-mula nak buat Freeletics, aku memang tak tahu apa-apa. Semangat ada, tapi tak tahu nak buat apa. Puas cari di internet "training schedule' yang ada tapi ada sedikit dan sudah lama.

Aku memang plan tak nak gunakan servis berbayar dalam 3-6 bulan pertama ini. Nak tengok macam mana perubahan pada diri. Oleh sebab aku pernah mengalaminya sebelum ini, aku senaraikan perkara-perkara yang anda mesti buat kalau nak kekal lama buat Freeletics ni.


1. Tetapkan matlamat


Dalam apa perkara yang kita nak buat mesti ada matlamat. Baru boleh tahu sudah capai atau belum dan ada arah tuju. Kalau aku, matlamat awal hanya nak turun berat badan dan kekal cergas. Tak banyak, dari 78 kg ke 64 kg dalam 6 bulan. Kebetulan ada Biggest Loser Challenge, aku pun daftar sekali. Tapi untuk jangka masa panjang, sudah tentu untuk kesihatan.


2. Tonton video pergerakkan eksesais

Contoh video eksesais

Antara paling penting dalam Freeletics adalah kesempurnaan pergerakkan (perfect form). Cara nak dapatkan perfect form ini adalah dengan menonton video yang ada dalam app. Cuba fokuskan kepada tip-tip yang diberikan dan cuba lakukkan. Sejak buat Freeletics ni, aku selalu dengar nasihat tak perlu kejar masa, yang penting perfect form. Ya betul! Bila kita fokus untuk sentiasa buat perfect form, jumlah masa akan lebih cepat dengan sendirinya. Pencapaian yang perlahan tetapi konsisten lebih baik daripada, mengejar masa tapi 'form' ke laut. Sebab badan dah biasa dengan pergerakkan senaman, lama-lama akan jadi lebih mudah.


3. Biasakan diri dengan pergerakkan eksesais

Mulakan Freeltics dengan melakukan eksesais 'standard':
  • Push-up
  • Sit-up
  • Burpee
  • Squat
Lakukan setiap eksesais dalam kiraan 10 atau 25 ulangan setiap satu untuk membiasakan diri. Eksesais ini adalah yang paling asas yang akan sentiasa dibuat di dalam workout. Tapi ini untuk 1-2 hari pertama. Jangan sampai 2-3 minggu buat eksesais asas sahaja. Lepas 2 hari, boleh dah nak cuba workout.


4. Cuba workout Morpheus - Standard

Workout Morpheus - Standard

Morpheus adalah salah satu workout yang agak mudah jika dibandingkan dengan workout yang lain. Cuba habiskan dengan melakukan pergerakan sempurna. Jika anda tidak yakin, boleh mulakan dengan Morpheus - Endurance. Tidak perlu susah hati kalau mengambil masa yang lama untuk habiskan workout sebab itu memang perkara biasa. Selain Morpheus, boleh cuba Nyx - Endurance dan Athena - Endurance untuk minggu pertama.


5. Ikuti kumpulan Freeletics

Freeletics Pahang

Bersenam secara berkumpulan memberikan kuasa dorongan yang lebih. Ahli kumpulan biasanya akan memberi dorongan untuk anda menghabiskan sesuatu senaman. Dengan berkumpulan juga, kita dapat memastikan pergerakkan anda betul atau tidak. Melihat pencapaian ahli kumpulan juga dapat membantu kita menjadi lebih bersemangat untuk menghabiskan setiap menu. Dan yang paling penting banyak perkara baru yang anda boleh belajar jika ada group. Setakat ini aku ikut group whatsapp Freeletics Pahang. Memang best!
Freeletics Pahang


6. Ikut menu

Contoh Menu

Disebabkan aku pilih untuk kekal guna yang free, jadi tiada training schedule dari Freeletics. Memang pada mula aku cuba satu-satu workout (yang mudah). Tetapi lepas ikut group, baru ada menu. Aku ada masukkan screenshot menu-menu yang telah dibuat di setiap pos mingguan. Setiap orang mempunyai tahap kecergasan yang berbeza jadi boleh jadikan menu-menu ini sebagai panduan. Kadang-kala seperti yang terjadi pada aku, kejang otot perut dan melecet, jadi aku tukar sikit menu tu ikut kesesuaian. 


7. Jangan cepat mengalah

Buat workout memang memenatkan tetapi jangan cepat mengalah. Freeeltics tiada fungsi 'PAUSE'. Tetapi kalau penat boleh berehat sebentar di antara setiap pergerakan.

Contoh:
Untuk burpess boleh buat dalam kiraan 5, rehat, 5, rehat, 5, rehat... untuk cukupkan 25. Biasa juga terjadi bila di pusingan terakhir, burpees dah jadi 3,3,2,3,1,1,...... dan kadang-kadang berehat sampai seminit. Janji habiskan workout. Lama-lama akan improve.



Okay, aku rasa itu saja yang mampu aku fikirkan buat masa ini. Yang ini semua dari pengalaman aku setelah lebih sebulan terjebak dengan Freeletics. Sekarang baru nak masuk 7 minggu, hampir separuh jalan. Mula-mula memang perit siap ada rasa nak muntah. Tapi memang seronok bila ada group sebab bukan aku sorang saja yang rasa perit dan seronok dapat tengok pencapaian kawan-kawan group.

Aku sendiri masih tak mahir lagi tapi masih terus improve. Ada eksesais yang aku rasa seperti mustahil untuk aku lakukkan sebelum ini tetapi sudah aku lakukkan (DIONE!) walaupun masa masih out. Next step nak cuba pull bar. Rekod masih 0.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan